Hej,
Val av papper är en högst personlig sak. Det finns både matta och blanka papper i mängder. De blanka papperna klarar av att återge en svartare svart och en vitare vit (beroende på vitheten på pappret). Du får också en bättre färgåtergivning, tonseparation och skärpa med blankt papper. Speciellt om du gör mindre utskrifter, printar du A2 blir denna skillnad mindre.
Vill du testa blanka papper kan jag rekommendera Harman Fb Gloss, Hahnemühle Photo Rag Baryta eller Crane Museo Silver Rag. De senare två har en lite mattare yta med mindre gloss. Själv använder jag Harman pappret och är nöjd med hur det presterar.
Vad gäller matta papper så tycker jag att Hahnemühle är ett bra val. Deras Photo Rag är en "klassiker" som står sig väldigt bra idag.
Vad gäller inställningar så beror det på vilket papper du använder. Tillverkarna har egna profiler som finns att ladda hem på respektive hemsida och dessa ger ett bättre resultat än utan. Men vill du ha bästa resultat krävs en kalibrering av just din skrivare. Du skriver ut en testkarta och skickar den till ett företag som gör detta. Ex:
www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
Detta är ganska så dyrt så det är värt att bekanta sig med papperna först och känna efter vilka 1-3 stycken som känns bäst.
Hoppas att det var till hjälp,
Magnus