Serkan Günes kommer tillsammans med Magnus att leda vår första Inspirationsdag vid Sandemar/Gålö strax söder om Stockholm lördagen 23 januari. Du hittar mer information och anmäler dig här. Här följer en intervju med Serkan ackompanjerad av några av hans bilder...

- Vem är Serkan Günes? Jag är en 29 årig fotograf som har valt naturen som arbetsplats. Jag fick min första kamera av min fru Azize på min 22-års dag. Det var då min passion för naturfotografering började på riktigt. Med kameran i hand gav jag mig ut i den svenska naturen och upptäckte det nordiska ljuset som jag verkligen finner fascinerande.
- Vad är det som gör naturfotografering speciellt för dig? Att jag inte behöver iscensätta eller arrangera bilder. För den fantastiska, känslomässiga och grafiska konsten finns redan i naturen. Ibland är den gömd och väntar på bli upptäckt av mig och min kamera.
- Vad är en bra bild för dig? Först och främst ska känslan finnas med i bilden. Jag vill visa mina känslor för naturen genom mina bilder. Sen skadar inte om bilden är tekniskt fulländad!
- Jag vet att du har en bok på gång, vad handlar den om? Ja, det är min första bok som handlar om naturen i Stockholm. Under 6 år har jag fotograferat naturen i huvudstaden. Boken kommer att innehålla blandade bilder från Stockholms sjöar, skogar och skärgård!
- Avslutningvis, vad gör du helst när du inte är ute med kameran i naturen? Som de flesta som älskar sitt jobb så är jag en arbetsskadad naturfotograf. Helst vill jag inte kalla det här för mitt arbete för det är ett sätt att leva och tänka. Jag har alltid naturen och bilden i mitt huvud och hjärta. Annars är jag en livsnjutare som älskar musik och mat.
För mer information och bilder se Serkans hemsida, www.serkangunes.com.
|