| Bakom Bilden - Vinterlandskap Jotunheimen |
|
Skrivet av Patrik Larsson
3 december 2009 10:03
|
|||||||||
|
Vinterlandskap, Jotunheimen, Norge - Patrik Larsson I föregÃ¥ende bakom bilden skrev jag om min lite komplicerade relation till skog och träd. Denna gÃ¥ngen handlar relationen om vinter. Inte lika invecklad som till träd. Jag gillar helt enkelt inte snö, vinter och kyla. Men bara för att ställa till det lite för mig sÃ¥ gör naturen nÃ¥got med landskapet om vintern. Allt som kan uppfattas som rörigt blir täck av snö. Vilket gör att lanskapet blir sÃ¥ fantastiskt enkelt. Men samtidigt ofta kallt. Kyla är en fiende som mÃ¥ste övermannas för mig som fotograf. En kamera fungerar rätt ok i kyla. Men inte jag som fotograf. Jag är helt enkelt inte gjord för kyla. Vilket gÃ¥r att Ã¥tgärda med galet mycket kläder och en skön dunjacka. Bilden är frÃ¥n Jotunheimen i September. Fotograferad samma dag som trädet. Vilka skillnader i bilder! PÃ¥ samma dag. Bilden pÃ¥ trädet tog jag precis i den dÃ¥varande snögränsen. Anledningen till att den blev tagen alls var för att vi helt enkelt inte kom upp pÃ¥ fjället. Bilen ville inte upp lika mycket som vi ville. Inte ens med dom ny pÃ¥lagda vinterdäcken. När vi sÃ¥g en fyrhjulsdriven pickup i diket kände vi att det dags att vända nedÃ¥t igen. Det var dÃ¥ jag gjorde bilden pÃ¥ trädet. Visst var det en besvikelse att inte komma upp pÃ¥ fjället. Men efter ett tag sÃ¥g vi att plogbilen kört upp vägen och att det började klarna upp. Fort in i bilden och upp mot högre höjder igen. När vi närmade oss toppen pÃ¥ väg 55 mellan Krossbu och Songefjells hyttan utstöttes läten som jag bara hört frÃ¥n fotografer och fÃ¥gelskÃ¥dare. Det är nÃ¥got speciellt med dessa människor som blir sÃ¥ upphetsade av vad naturen har att visa. Vilket otroligt landskap! Helt vit och nyfallen snö. Vinden hade blÃ¥st runt snön som bildat vallar och smÃ¥ drivor. Vissa stenar var fortfarande blottlagda vilket gav en fin kontrast till den vita snön. Detta var det vintrigaste landskapet jag fotograferat pÃ¥ mycket länge. Solen höll pÃ¥ att gÃ¥ ner. Ljuset hann förändras mellan varje bild. I detta ögonblick hände nÃ¥got med min vinter, snö och kyla fobi. Jag kände inte längre kylan, jag hade inga problem med snö och jag gillade vinter. Det enda jag koncentrerade mig pÃ¥ var att skapa bilder. Allt annat var sekundärt.  Att det sedan var fruktansvärt kallt i tältet när vi vaknade morgonen efter vilket tog ner mig pÃ¥ jorden igen är en annan historia. Du måste registrera dig för att lämna en kommentar!