| Bakom Bilden - Trädet i Jotunheimen |
|
Skrivet av Patrik Larsson
8 november 2009 20:28
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Trädet, Jotunheimen, Norge - Patrik Larsson Jag har ett komplicerat förhÃ¥llande till träd och skog. Jag har alltid har dragit mig ut mot havet. Öppenheten i landskapet är bra för mitt skapande. Skogen känns ofta tung och svÃ¥r att tänka och skapa i. Träden trycker sig ner mot mig och gör allt för att försvÃ¥ra min fascination för dom. För det finns inte mÃ¥nga saker som jag blir sÃ¥ fascinerad av som träd. Om dom stÃ¥r för sig själva eller i en skog spelar inte sÃ¥ stor roll. Det viktiga är att jag ser och känner dom. Under senare tid har jag funnit att jag blir mer intresserad av träden när löven är borta. Okej, det kanske inte var helt sant men jag vill gärna slippa den jämna gröna massan som sommaren bär med sig. Träden är som vackrast om vÃ¥ren och hösten, när man ser hur grenverket spänner ut sig och söker nya vägar allt för att underlätta för löven att fÃ¥nga solen sÃ¥ dom kan växa sig större och starkare. Men även pÃ¥ vintern är dom underbara. Nakna men ack sÃ¥ vackra. Sterila och sköra, men sÃ¥ starka. Inte mÃ¥nga stormar klarar av att fälla ett träd utan löv. Bilden är tagen i Jotunheimen i september. Det första rejäla snöfallet pÃ¥ resan hade just kommit och vi kunde inte komma upp pÃ¥ fjället som planerat. Ett stop vid en av hyttorna pÃ¥ väg ner mot barmarken gav mig en otrolig uppenbarelse. Träden var sÃ¥ otroligt grafiska, sÃ¥ komplicerade men ändÃ¥ sÃ¥ enkla. Bara nÃ¥gra fÃ¥ löv kvar men sÃ¥ otroligt vackert. Jag visste direkt vad jag ville se i en bild för att fÃ¥ fram känslan jag hade. Jag jobbade länge med att hitta en bra vinkel som skulle göra trädet sÃ¥ rent som möjligt i bilden. DÃ¥ bilden innehÃ¥ller extremt mycket detaljer var jag ytterst noga med att ställa skärpan rätt och att använda en optimal bländare för att hjälpa kameran att registrera allt. Jag fick även vänta pÃ¥ att vindbyarna skulle avta. Kompositionen valde jag att centrera för att lÃ¥ta träden växa ut Ã¥t alla hÃ¥ll i bilden. Bilden blev som jag ville att den skulle bli och känslan jag hade gör sig pÃ¥mind varje gÃ¥ng jag ser bilden. Det är vad fotografering handlar om för mig. Att väcka känslor. Mina egna och andras. Träd är otroliga ändÃ¥! Du måste registrera dig för att lämna en kommentar!