| Lightroom 3 Beta finns nu ute |
|
Skrivet av Patrik Larsson
22 oktober 2009 07:05
|
|
Den publika betan är inte till för “skarpa” jobb utan för att testa på. Det är alltså du som är intresserad av programvaran och är nyfiken på nyheterna som ska ladda ner programmet. Du hittar det på http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3 Läs noga genom Tom Hogarthy blogg på så att du vet vad du gör. Programmet är under utveckling och absolut inte klart! Detta innebär att det finns kända problem och att den inte nödvändigtvis har alla funktioner som kan komma i den slutliga skarpa versionen. Jag tycker personligen att den intressantaste nyheten är att man rivit upp hela programmet från grunden, för att kunna göra ett program som är snabbare och samtidigt få bättre bildkvalitet. Av det jag har sett kan jag bara konstatera att dom absolut lyckats med bildkvaliteten. Den känns bättre redan i den publika betan jämfört med version 2. Att man gjort om från grunden kommer att innebära att bilderna behöver renderas om från grunden vilket gör att justeringar i version 2 kan förändras. Vilket ju är mindre positivt om du har gjort bilder klara i Lr 2 och inte vill att dessa ska ändras när du för över dom till Lr 3. Adobe har löst detta genom att erbjuda två olika “Process Version” av bilder. Man kan se det som att det finns två olika motorer som renderar bilder, som för inställt kommer Lr3 beta att använda den senaste motorn som ger bättre bildkvalitet men eftersom den kan förändra bilder som är renderade i Lr 2 har man även kvar den äldre motorn. Behöver man se bilder som i Lr2 väljer man settings > Process Version i develop modulen. Bildexemplet ovan visar två bilder; Lightroom 3 Beta till vänster och Lightroom 2.5 till höger. För att kunna visa skillnaden på webben har jag skärpt upp bilden hårdare i Lightroom 3 Beta. Något som programmet hanterar mycket väl och plockar fram den fina detaljerna utan att bilden "spricker". Fler nyheter är: Custom Package i print modulen gör att du kan printa olika bilder i olika storlek. Du hittar en kort genomgång av nyheterna i programmet med mig och Mattias på Moderskeppet på deras blogg.
En komplett genomgång av nyheterna från Adobe hittar du på Lightroom journal. Vad tycker du om nyheterna i LR 3? Kommentera gärna nedan, men skriv framför allt i Adobes betaforum så att dom får reda på vad du tycker! |